این وبلاگ راجع به ترویج و کشاورزی اطلاعات می دهد.

حوزه فعا لیت مدیرییت جهاد کشاورزی شمیرانات :

حوزه فعا لیت مدیریت جهاد کشاورزی شمیرانات  شامل شهرستانهای تهران و شمیرانات است که در بر گیرنده 4 بخش ( لواسان،رودبارقصران،کن ومرکزی تهران) می باشد .

1-کن : از شمال به سلسله جبال البرز ،از غرب به سلسله جبال البرز و وردآباد و هم مرز کرج ، از جنوب به جاده قدیم کرج،از شرق به فرحزاد منتهی می شود .

2- رودبار قصران : از شمال به ارتفاعات دربند سر و شمشک وگرما بدر،ازغرب به فرحزاد ،از جنوب به جاده لشگرک،ازشرق به لواسان کوچک منتهی می شود .

3-لواسانات : از شمال به لار،از غرب به رودبار قصران وروستای امامه، از جنوب به جاجرود و تلو.،از

4-مرکزی تهران :از شمال به دهستان لواسان بزرگ شرق به روستاهای جورد وایرا منتهی می شود . ،از شرق به یوردشا،مامالو شهرستان دماوند ، از جنوب به شهرستان پاکدشت،از غرب به حکیمیه وتلو منتهی می شود .

وسعت منطقه تهت پوشش این سازمان به شرح زیر می باشد :

87 روستا،12مکان تابع  ،10 مکان مستقل،23 مزرعه تابع ، 18 مزرعه مستقل ، 5 دهستان ، 6 شهر و شهرک است

آب و هوای منطقه سرد و کوهستانی است و میزان بارش به طور متوسط 430 میلیمتر است .

در این حوزه تقریبا ً 600 بهره بردار وجود دارد و محصول عمده این منطقه آلبالو و گیلاس می باشد و از دیگر محصولات می توان گردو شمرونی و سیب لبنانی را نام برد .

اطلاعات پایه در مورد دهستان لواسانات :

    -   تعداد روستاهای تحت پوشش دهستان :               116

    -   جمعیت روستا :                                           8079

    -   جمعیت شهری لواسانات :                               16595

    -   سطح متوسط سواد :                                      دیپلم

    -   مساحت حوزه جغرافیایی :                             3182 کیلومتر

    -   تعداد روستاهای خالی از سکنه :                      57

    -   تعداد روستاهای کمتر از 20 خانوار :                20

    -   تعداد روستاهای دارای 100-20 خانوار :           24

    -    تعداد روستاهای بالاتر از 100 خانوار :            15

    -    فاصله مرکز دهستان تا مرکز شهرستان :           25 کیلومتر

    -    تعداد بهره برداران کشاورزی :                        3662 نفر

اراضی لواسانات

    -  سطح اراضی آیش :                                      600 هکتار

    -  سطح اراضی آبی :                                       6297 هکتار

    -  اراضی دیم :                                               540 هکتار

    -  اراضی تحت پوشش آبیاری :                          315 هکتار

    -  بهره بردار باغی                                          4000 نفر

    -   تعداد باغات :                                               450

    -   بهره بردار دامی :                                         1012 نفر

تعداد واحد های دامداری

    -  صنعتی – گوشتی :                                       1 واحد

    -  صنعتی – شیری :                                        2 واحد

    -   سنتی :                                                      1253 واحد

 

وضعیت سطح زیر کشت و میانگین تولید سالانه محصولات عمده مزارع و باغی در سه سال گذشته

 

محصولات زراعی

سطح زیر کشت

میزان تولید

نام محصول

سطح زیر کشت

میزان تولید

یونجه

440

2640

گیلاس

4055

48660

گندم

17

51

سیب

1450

18125

جو

14

28

گردو

257

1156

اسپرس

13

26

گلابی

237

3707

لوبیا

7

14

آلبالو

215

2472

 

جمعیت دام ، طیور و میزان تولید سالیانه محصولات دامی در سطح استان

 

واحد

تعداد/میزان

 

واحد

تعداد /میزان

جمعیت دام سبک

راس

65538

پرورش زنبور عسل

کندو

13019

جمعیت دام سنگین

راس

2731

تولید سالیانه شیر

تن

5600

جمعیت طیور

قطعه

246870

تولید سالیانه گوشت قرمز

تن

313

واحد پرورش آبزیان

استخر

6

تولید سالیانه گوشت سفید

تن

257

 

اداره جهاد کشاورزی شمیرانات

این اداره شامل 17بخش اداری به شرح زیر است :

- واحد امور اراضی شمیرانات    - اداره امور اراضی تهران              -  امور عشایری   -اداره امور دام                    - روابط عمومی                          -صنایع توسعه روستا

- اداره ترویج و مشارکت          - اداره امورعمومی                     - اداری                -  دبیرخانه                           - واحد ماشین نویسی                - بایگانی

 - دفتر نمایندگی ولی فقیه     - واحد خدمات                             - معاون مدیر

 -  دفتر مدیر                         - واحد آب و خاک                       - واحد حفظ نباتات   - واحد زراعت و باغبانی

آشنایی با فعالیت های بخش های مختلف اداره جهاد کشاورزی

امور اراضی :

در این بخش اقداماتی در خصوص واگذاری سند و یا جابه جایی املاک انجام می گیرد . از اقدامات دیگر این بخش می توان موارد زیر را نام برد :

   - صدور مجوز برای نقل و انتقال اراضی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی

  - اجرای باقیمانده قوانین و مقررات اصلاحات ارضی

  - رسیدگی به ساخت و ساز اراضی و زمین های زراعی

  - واگذاری اراضی به اشخاص حقیقی و حقوقی

  - نظارت بر حفظ کاربری اراضی                                      

  - واگذاری زمین به فارغ التحصیلان کشاورزی

  - نظارت مستمر در حفظ و نگه داری اراضی                       

  - نقشه براداری از اراضی موات

  - جلوگیری از تخریب اراضی                                        

  - تغییر کاربری زمین

امور دام :

   - صدور مجوز برای متقاضیانی که درخواست احداث دامداری ، مرغداری یا پرورش ماهی دارند .

  - صدور ( تمدید ) پروانه بهره برداری ( مرغداری ، گاوداری ُُ  گوسفندداری )

  - صدور ( تمدید ) پروانه تاسیس ( مرغداری ، گاوداری ، گوسفندداری )

  - اعطای تسهیلات نقدینگی گاو شیری و خرید علوفه و پرواربندی

  - برگزاری نمایشگاه ، جشنواره ودوره های تبلیغ مصرف آبزیان

  - نظارت بر اجرای طرح های توسعه و بهبود آبزی پروری

 -  شناسایی و مطالعه اراضی و منابع آبی مستعد آبزی پروری          

 - صدور مجوز دامداری کوچک روستایی

 - ارزیابی نرخ انواع آبزیان تازه در بازار شهرستان                     

 - صدور شناسنامه زنبورداری

 - آموزش های ارتقای بهبود پرورش                                         

 - تمدید گواهی دامداری سنتی

 - بهینه سازی شرایط حمل و نقل وعرضه آبزیان                        

 - فعالیت توسعه ایی در مزارع پرورش

 

طرح و برنامه :

 - پیگیری حوادث غیرمترقبه و خسارات وارده به محصولات کشاورزی و طرح در شعبه خسارت فرمانداری ها

 - پیگیری مبادله موافقت نامه از طرف سازمان مدیریت برنامه ریزی جهت اجرای پروژه های مصوب .

 - پیگیری تسهیلات بانکی اعم از معرفی متقاضیان ، پیگیری وام دریافتی و اجرای طرح ها .

  - شرکت در جلسات ، کارگروه هاو سازمان فرمانداری ها ( تهران و شمیرانات ) .

  - اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه ها به سازمان و فرمانداری ها .

 زراعت و باغبانی :

  - اجرای طرح های اصلاح و احیای باغات که شامل جوان سازی و   تقویت درختان و تغذیه گیاهی است .

  -  مشارکت در تغییر ارقام نامرغوب و جوان سازی باغات           

  - صدور مجوز برای دادن تسهیلات بانکی

  - تامین نهال و آزمایش آب و خاک و گیاه                                   

  - احداث مزارع و باغات نمونه

فعالیت های انجام شده در سال گذشته :

  -  پروژه های اصلاح گیاه : 100 هکتار هرس و پیوند

  -  آزمایشات آب و خاک و تغذیه باغات که شامل کودهای میکرو و ماکرو است .

  -  پروژه ارتقای کیفیت محصولات باغی : 40 هکتار ریشه کنی و جایگزینی صورت گرفته است .

  -  پروژه توسعه باغات زیتون در حدود 110 هکتار شامل هرس و تغذیه که قسمت اعظم آن در اختیار شهرداری است

  - اجرای طرح های آمارگیری تولید گندم و جو و سایر محصولات هر ساله انجام می شود .

 - هر ساله میزان 30000 نهال اصلاح شده توزیع می شود که برخی یارانه و برخی رایگان می باشد .

  - افرادی که قصد احداث باغ ، انجام گلکاری ، طراحی فضای سبز و ... را دارند برای گرفتن راهنمایی و تامین وسایل مورد نیاز خود ، به این قسمت مراجعه می کنند.

  - 70% اعتبارات توسط دولت و 30 % توسط مردم تامین می شود .

حفظ نباتات :

  - مراقبت و پیش آگاهی آفات و بیماری های درختان میوه هسته دار و دانه دار و نباتات علوفه ایی و گیاهان زینتی

  - پیش بینی سموم مورد نیاز توسط اداره حفظ نباتات

  - نظارت بر توزیع سموم مراکز خدمات

  -  نظارت بر فعالیت های کلینیک های گیاهپزشکی

  - صدور اطلاعیه های پیش آگاهی و برقراری کلاس های آموزشی با هماهنگی اداره ترویج

  - مبارزه با موش و جوندگان مضر در باغات که به صورت پیمانی انجام می شود ، به طریق طعمه گذاری در لانه ها ، کوبیدگی لانه ها در غروب

شبکه مراقبت :

کار این شبکه بازدید از مزارع و باغات و نصب تله و پیش آگاهی آموزشی به کشاورزان ، جمع آوری اطلاعات بیولوژی و مراحل مختلف زندگی آفت و تعیین بهترین زمان مبارزه با آفات از طریق روش های شیمیایی یا بیولوژی .

از مبارزه های بیولوژی می توان موارد زیر را نام برد :

 - استفاده از تله نوری و نوارهای زرد رنگ  که حشرات را به سوی خود جلب می کنند .

 - استفاده از فرمون هایی که برای نر عقیمی از آن استفاده می شود و بدین روش جمعیت حشرات کاهش داه می شود .

 - مبارزه با ملخ : در اواخر اسفند کانون هایی که آلوده هستند بازدید می شوند و تعداد ملخ ارزیابی می شود و زمان مبارزه با ملخ تعیین می شود . از مرحله 1و2 پوره ملخ تحت کنترل می باشد و زمانی که جمعیت ملخ به حد مبارزه رسید در مرحله 2و 3 پوره از طریق طعمه پاشی با آنها مبارزه می شود .

برخی فعالیت های انجام شده در سال گذشته :

  -  ۵۶۰ هکتار مبارزه با ملخ

  -  4820 هکتار شبکه مراقبت دیدبانی روی سیب ، گیلاس ، گردو و محصولات گلخانه ایی

توجه : فروشندگی سم ، فعالیت های کلینیکی و بازدید های کارشناسی به صورت متمرکز در مراکز خدمات انجام می گرفت و بتدریج که بحث واگذاری امور به بخش خصوصی صورت گرفت ، دفاتر پخش سموم و کلینیک ها در سال های اخیر واگذار شدند و این فعالیت ها اکنون از طریق کلینیک ها و دفاتر مراکز خدمات انجام می شود .

آشنایی با فعالیت های بخش ترویج

این فعالیت ها عبارتند از : فرآیند مستمر در جهت دادن اطلاعات ثمر بخش به مردم و سپس کمک به آنان در جهت کسب معلومات ، مهارت ها و طرز تلقی های لازم به منظور استفاده موثر از این اطلاعات یا تکنولوژی است .

بطور کلی هدف فرایند ترویج عبارت است از قدرت بخشیدن به مردم تا با استفاده از این مهارت ها کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

اداره ترویج و مشارکت مردمی این سازمان متعهد به اجرای فعالیت های ترویجی و مشارکتی در زمینه های مختلف کشاورزی برای روستائیان شهرستان های تهران و شمیرانات می باشد که فعالیت های این اداره در پنج بخش انجام می شود :

1-ترویج             2- زنان           3- مشارکت و بسیج جوانان         

4- آموزش های فنی و حرفه ایی ۵ - پشتیبانی شبکه ترویج

این بخش در سال جاری با کمک شرکت های خصوصی پروژه های ترویجی و آموزشی خود را بصورت امانی و پیمانی برای بهبود هرچه بهتر زندگی مردم تحت پوشش خود اجرا می کند .

از وظایف این سازمان نظارت بر مراکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی است .

وظایف کارشناسان ترویج :

- ارتباط با مروج                       - ارتباط با سطوح بالاتر              

-ارتباط با سایر تعاونی ها

- رابط برای برگزاری کلاس ها   

- اطلاع رسانی صحیح و حقیقی ( که اطلاعیه از طریق مراکز خدمت ارائه می شود )

وظایف مدیر ترویج :

 -نظارت بر کلیه فعالیت های ادارات ، دفاتر زیربخش ، مراکز ترویج و خدمات

وظایف مراکز ترویج وخدمات جهاد کشاورزی

۱- جمع آوری آمار و اطلاعات ،تدوین شناسنامه و سایر موارد مورد نیاز بانک اطلاعات کشاورزی از کلیه استعدادها و توانمندی های بالقوه و بالفعل کشاورزی در حوزه تحت پوشش .

۲-بررسی توانمندی ها،ظرفیت ها،تنگناهای تولیدی،مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و توسعه روستایی در حوزه عمل  و ارئه پیشنهاد .

۳-نظارت مستمر بر پروژهای مصوب حوزه تحت پوشش و ارائه گزارش به مراجع ذیربط

۴-اداره خدمات مشاوره فنی ،آموزشی و ترویجی به بهربرداران بخش کشاورزی بر اثر سیاست های وزارت متبوع و با هماهنگی واحدهای سازمانی ذیربط .

۵-معرفی فناوری ها و روش های مناسب جهت افزایش راندمان تولید ومعرفی صنایع تبدیلی و تکمیلی  مربوطه به منظور افزایش ارزش افزوده .

۶-برقراری ارتباط  موثر و مستمر با کشاورزان از طریق سازماندهی بهره برداران ، نخبگان ،همکاران ترویجی  و گروهای اجتماعی اقتصادی .

۷-زمینه سازی برای ایجاد مزارع نمایشی ،آزمایشی(تحقیقی ترویجی ، تحقیقی تطبیقی)و پژوهشهای  میدانی و کاربردی با مشارکت بهره برداران .

۸-زمینه سازی و همکاری در جهت شکل گیری و گسترش نمادها و شکل های غیر دولتی ،واگذاری امور به آنان و حمایت از آنان .

۹-بررسی و اصلاح نظام های بهره برداری و متشکل کردن بهره برداران در حوزه های مختلف بخش کشاورزی .

 

شرح وظایف دفاتر معاونت ترویج و نظام بهره برداری

الف ) وظایف دفتر برنامه ریزی و هماهنگی ترویج :

1- تهیه و تدوین طرح ها و نظارت بر بازنگری آن با همکاری دفاتر معاونت ترویج و قسمت های تابعه

2- برنامه ریزی و هماهنگی برای بکارگیری منابع انسانی و امکانت موجود معاونت ترویج و نظام بهره برداری در طرح تسریع انتقال یافته ها .

3- همکاری در تبیین و ثبت شرح وظایف دفاتر معاونت ترویج در ارتباط با طرح تسریع انتقال یافته ها .

4- تبیین شرح وظایف زیر بخش های مختلف و تفاهم با آنان در قالب طرح تسریع انتقال یافته ها .

5- برگزاری گردهمایی های ملی ، منطقه ایی و کارگاه های توجیهی و مشورتی برای کلیه دست اندرکاران اجرایی طرح در کشور .

6- تشکیل دبیرخانه ستاد برنامه ریزی و هماهنگی ترویج ، تحقیق ، اجرا ، آموزش و بهره برداران طرح تسریع انتقال یافته ها .

7- تشکیل هسته های فنی و نظارت بر حسن اجرای وظایف آن .

8- نظارت عالیه بر اجرای طرح و رفع نقایص ، تکمیل و اصلاح آن بر اساس ارزیابی های عملیاتی .

9- ایجاد سیستم گزارش گیری رایانه ایی شبکه ایی و جمعبندی و ارائه گزارش کلان علمی و فنی طرح تسریع

10- هدایت تیم های نظارت و ارزیابی و تهیه فرم های ویژه گزارشگ یری

11- تهیه دستورالعمل ها ، آئین نامه ها و امضای تفاهم نامه ( مربوط به طرح تسریع ) با دفاتر و زیربخش های مختلف بمنظور اجرای بهتر طرح در سطوح ستادی تا صفی .

12- تعیین و تخصیص اعتبارات مربوط به برگزاری گردهمایی ها ، کارگاه های توجیهی ، مشورتی ، آموزشی و مشوق های ایجاد واحدهای بهره برداری هدف برای طرح تسریع ( علاوه بر اعتبارات متعارف )

13- عملیاتی کردن سازمان کار طرح ترویجی تسریع انتقال یافته ها در سطوح ستادی تا صفی .

14- ابلاغ طرح ها و پروژه ها ، آئین نامه ها و تفاهم نامه های مربوط به طرح تسریع به مسئولین و دست اندرکاران جهت اجرا .

15- تعیین تعداد واحدهای بهره برداری هدف در هر استان با توجه به ضوابط و ضرائب موجود .

ب) شرح وظایف دفتر امور زنان روستایی :

1- همکاری در مکان یابی واحدهای الگویی قابل اجرا در تشکل های زنان روستایی

2- همکاری در برگزاری کارگاه ها و برنامه های انتقال یافته های زنان روستایی و تشکل های مربوطه به منظور توانمندسازی آنها در اجرای طرح .

3- ارتباط با مراکز تحقیقاتی ویژه زنان روستایی و انتقال تجارب و شیوه های کاربردی آنها به مناطق موردنظر .

4- فراهم ساختن حضور فعال زنان روستایی در عرصه های آموزشی و انتقال یافته ها .

 

اهداف ایجاد مراکز ترویج و خدمات کشاورزی

1- ایجاد زمینه برای تحقق ماموریت و وظایف وزارت جهاد کشاورزی در کانون های تولید و محیط های روستایی

2- توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی و بهبود دانش،بینش و مهارت تولید کنندگان و بهره برداران

3- ارتقاء بهره بروری فعالیت های کشاورزی

4- تقویت و تعمیم ارتباط مستقیم با بهره برداران ،شناخت توانمندی ها و رفع مشکلات کشاورزان به منظور افزایش ارزش افزوده

5 - زمینه سازی و بهره گیری هرچه بیشتر از مشارکت بهره برداران و سازماندهی بخش غیر دولتی در فرایند توسعه کشاورزی و روستایی

نظام های بهره برداری کشاورزی ایران :

1- دهقانی : واحد های فرد و دهقان

2- تعاونی : الف)تعاونی های سنتی                      ب) تعاونی های مشاع و شرکت های تعاونی تولید کشاورزی

3- تجاری : مزارع شخصی ، شرکت های غیر رسمی ، شرکت های سهامی راعی ، شرکت های کشت و صنعت

دلایل موثر بودن روش های مشارکتی افراد محلی :

 - نحوه ایجاد مشکل خود را بهتر می دانند .

 - سوابق و چگونگی شکل گیری مشکلات خود را دقیقا ً می دانند .

 - علل ایجاد مشکل را ، حتی اگر قابل بیان نباشند را می دانند .

 - امکانات علمی و محدودیت های حل مسئله را بهتر و دقیقتر تشخیص می دهند .

 - این خود آنها هستند که باید باهم مشکل را حل کنند . پس نتیجه می گیریم که با مشارکت مردم محلی کارها بهتر انجام می شود .

شیوه های ترویجی از کارایی لازم برخوردار نیستند زیرا :

1- دریافت پیام ها بشیوه بالا به پائین است .

2- بدون توجه به اصول اکولوژیک و موقعیت کشاورزان صورت می گیرد .

3- بخش اندکی از کشاورزان تحت عنوان پیشرو مورد توجه قرار می گیرند .

4- تاکید بر موضوع خاص دارد .

آشنایی با فعالیتهای بخش های مختلف ترویج

مشارکت و بسیج جوانان:

بر اساس تفاهم نامه ایی که بین دو وزارت جهاد سازندگی سابق و نیروی بسیج امضاء شد قرار شد که نیروهای بسیجی با هماهنگی وزارت برای مشارکت و همکاری با جهاد کشاورزی در عرصه های  مختلف حضور داشته باشند.که فعالیت های آنها به صورت کارشناسی،خدماتی و کار یدی می باشد و در تمام بخشهای  کشاورزی مثل دام،حفظ نباتات،آب و خاک .....فعالیت می کنند که با توجه به نیازی که جهاد کشاورزی اعلام می کند از این بسیجیان کمک گرفته می شود

تعهدات در این پروژه:

وزارت جهاد: عرصه کار را مهیا می کند .                                   

 - تامین وسیله ایاب و ذهاب

 -پذیرایی از نیروهای حاضر در این فعالیت                                      

 - بیمه حوادث نیروها

 - آشنایی افراد با فعالیت ها

بسیج:  تامین و اعزام  نیروهای مورد نیاز جهاد کشاورزی

 

آموزش های فنی و حرفه ایی:

ابتدا در منطقه نیاز سنجی صورت می گیرد و پیشنهاد فعالیت به سازمان ابلاغ  شده و سازمان بر اساس اعتبارات خود فعالیت هایی را که مطابق با اعتبارات  آن باشد را مصوب می کند ، که برنامه این فعالیت ها دارای استاندارد خاصی است که باید اجرا شود. در پایان دوره ارزیابی صورت می گیرد که بر اساس امتیازات آورده شده گواهی پایان دوره به افراد داده می شود.

-  ارزشیابی بیشتر در مورد دوره های بلند مدت و دارای سطح بالا صورت می گیرد  ، مخصوصا" برای دوره های  فنی و حرفه ایی  انجام می گیرد .

نظر سنجی در باره دوره برگزار شده در 2 بخش انجام می گیرد :1-رفاهی             2-آموزشی 

1-رفاهی : آیا مکان بر گزاری کلاس مناسب بوده است؟

آیا از سیستم  گرمایشی و سرمایشی مناسب برخوردار بوده است؟

- آیا در صورت طولانی شدن مدت زمان کلاس پذیرایی صورت گرفته است؟

آیا وسایل ایاب و ذهاب فراهم بوده است ؟ -

2-آموزشی :   نحوه تدریس چگونه بوده است؟                                  - محتوای تدریس چگونه بوده؟

 

شکل و نحوه اجرای برنامه ها :

دوره های آموزشی بصورت کارگاه آموزشی ، کلاس تئوری ، باغات و مزارع نمایشی ( که در سال های اخیر از تعداد آن کاسته شده است ) ،  طرح های تحقیقی ترویجی ، بازدیدها( با باغات مدرن و گلخانه ها هماهنگ شده و فرگیران را برای بازدید به آنجا می برند ) و طرح تسریع انتقال یافته ها .

تفاوت طرح های تحقیقی و ترویجی و طرح تسریع انتقال یافته ها:

- طرح های تحقیقی ترویجی به صورت مشترک توسط اداره ترویج و مراکز تحقیقاتی انجام می گیرد که در سالهای اخیر کم رنگ شده به علت تغییر در سیستم و ادغام ادارات و در این طرح فقط این دو اداره درگیر بوده و سایر ادارات از فعالیت آنها با خبر نشده و این امر باعث به زحمت افتادن کشاورز می شود زیرا در مواردی که او به امکانات نیاز دارد و یا به مشاوره با بخش های مختلف دچار مشکل می شود.

- طرح تسریع انتقال یافته ها : در این طرح تمام واحد های فنی در طرح مشارکت دارند و هر کدام از اهداف و نحوه طرح با خبر هستند و پشتیبانی می کنند.

 

استانداردها:

دوره های بلند مدت و دوره های  قنی حرفه ایی دارای استانداردهایی هستند که در آن گفته می شود یک دوره به چه شکل ، در چه مکان برگزار شود ، چه مطالب و آموزش هایی داده شود.

یک نمونه استاندارد در زیر آورده شده است.

 

اصول احداث و بهسازی و نوسازی جایگاه دام

اهداف کلی طرح:

1-افزایش سطح آگاهی دامداران روستایی از طریق آموزش  اصول صحیح احداث،بهسازی و نوسازی جایگاه  دام

2-کمک به کاهش سطح بیماریهای مسری و مشترک در سطح روستاها و جلوگیری از زیان های  حاصله

3-افزایش جمعیت دامی و در نتیجه تولیدات دامی در سطح روستاهای کشور از طریق آموزش اصول صحیح و بهداشتی احداث جایگاه

4-حفظ و جلوگیری از  اضمحلال  ذخایر  ژنیتکی در دام های کشور

5-بهبود وضعیت و شرایط تولید شیرو سایر فراوردهای دامی

 

اهداف  جزیی:

1-  آشنایی روستاییان با اهمیت رعایت اصول فنی و بهداشتی در احداث جایگاه دام

۲-آشنایی روستاییان  با انواع مختلف جایگاه دام با توجه به نوع دام و شرایط اقلیمی و امکانات موجود

3- آشنایی روستاییان با اصول کلی احداث ساختمان دامپروری ( گاو – گوسفند )

4- آشنایی روستاییان با نحوه ساخت واهمیت بهداشتی انبار علوفه حمام ضد کنه و سیلو با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و امکانات موجود .

سیاست های طرح :

1- تحت پوشش قرار دادن دامدارانی که به امر پرورش دام ( گاو ، گوسفند ، بز ) اشتغال دارند .

2-استفاده آموزشی از امکانات دامداری های ترویجی .

3-تاکید بر استفاده از نیروهای متخصص در تشکیل کلاس ها  .

4-فراهم آمدن شرایط جهت اجرای سیاست های دولت .

5-ایجاد ارتباط و هماهنگی با معاونت امور دام و سازمان های ذیربط در خصوص اجرای بهینه طرح .

6-استفاده از تسهیلات بانکی به منظور کسب نتایج مطلوب از دوره آموزش

نحوه اجرای طرح :

دوره آموزشی این طرح با تشکیل کلاس های آموزشی در مراکز آموزشی جهاد و یا در روستاها برگزار می گردد .

آموزش به صورت ارائه مطالب تئوری و عملی با استفاده از تکنولوژی آموزشی خواهد بود .

مدت زمان اجرای طرح :

مدت زمان این دوره 15 ساعت آموزشی در 3 روز در نظر گرفته شده است .

مخاطبین طرح :

1- حداقل سن 15 سال و حداکثر 55 سال

2- سواد در حد خواندن و نوشتن

3- دارای توانایی های لازم برای یادگیری

4- اشتغال به امور دامداری و علاقه و آمادگی برای بهسازی و نوسازی جایگاه دام

 

محتوای آموزش :

- اهمیت رعایت اصول فنی در احداث جایگاه دام

- چگونگی احداث جایگاه دام شامل پی ریزی ، دیوارسازی ، کف جایگاه ، بهاربند ، نور ، تهویه ، آخور ، آبشخور ، درب های اصطبل و آغل با توجه به شرایط اقلیمی و امکانات محلی

- انواع جایگاه دام بر اساس شرایط اقلیمی و امکانات موجود در منطقه ( بسته ، باز ، نیمه باز )

- اصول کلی در ساختمان پرورش گاو ( شیری ، گاو نر ، تلیسه )

 - زایشگاه ، گوساله دانی و اطاق شیردوشی

-  اصول کلی در ساختمان پرورش گوسفند

- انبار علوفه و کنستانتره با توجه به نوع دام و شرایط محلی

- ساخت حمام ضد کنه با توجه به مصالح موجود در منطقه

ارزشیابی طرح :

به منظور ارزشیابی و حصول اطمینان از رسیدن به اهداف آموزشی پیشنهاد می شود قبل از شروع آموزش با توجه به محتوی دروس از فراگیران پیش آزمون بصورت پرسش و پاسخ بعمل آید تا نقاط ضعف و قوت فراگیران مشخص گردد و معلوم شود که فراگیران تا چه میزان بر مطالبی که قرار است آموزش داده شود مسلط می باشند و در صورت تسلط فراگیران بر یک یا چند موضوع می توان مدت زمان کمتری را به این موارد اختصاص داد و زمان بیشتری را صرف مطالبی نمود که نیاز به توضیح و تفسیر بیشتری برای فراگیران دارد . در پایان دوره نیز امتحان بصورت کتبی از فراگیران بعمل خواهد آمد .

ایرادی که بر نحوه برگزاری کلاس ها وارد است :

بر اساس برنامه های مصوب برای هر نفر روز باید مقدار مشخصی بین 12-6 هزار تومان هزینه شود که این اعتبار کل اداره ترویج را در بر می گیرد که شامل حق ماموریت ، رفت و آمد ، هزینه امکانات ، هزینه دوره ، تامین هزینه های آموزشی از جمله تهیه  دیسکت ، بروشور ، نشریه ، حق الزحمه استاد می باشد که در پایان هزینه ایی که عملا ً صرف آموزش می شود بسیار ناچیز است و این امر باعث کاهش کیفیت آموزش می شود  و در نتیجه گاه 3-2 برنامه باهم ادغام شده تا جوابگوی هزینه ها باشد .

برای تامین هزینه تدریس استاد اگر 2 ساعت آموزش داده باشد آن را 20 ساعت گزارش داده تا هزینه آن تامین شود . زیرا مصوب پرداخت هزینه هر استاد ساعتی دو هزار تومان است و هیچ استادی حاضر به تدریس با این مبلغ نمی باشد . همچنین اعتبارات به موقع داده نمی شود و یا مقدار آن کم و زیاد می شود.

پشتیبانی شبکه :

مدد کار:مددکاران و مروجین به کارشناسانی گفته می شود که در مراکز مستقر هستند.

در واقع مددکاران بازوان ترویج هستند البته تعداد کارشناسانی که در مراکز حضور دارند نسبت به جمعیت مناطق تحت پوشش بسیار کم بوده و به همین دلیل از افرادی به عنوان همیار استفاده می شود که این افراد از بین افراد پیشرو روستا ،افراد خوشنام و افرادی که واحد بهره برداری موفق تری دارند و مورد احترام مردم هستند و برآنان تاثیر گذاری بیشتری دارند انتخاب می شوند که مسائل آموزشی ابتدا به این افراد آموزش داده شده و سپس از طریق آنان به گوش مردم رسانده می شود.

زنان:

فعالیت های امور زنان شهرستان شامل آموزش های ترویجی (کوتاه مدت 3روزه)می باشد . این دورها بنابر نیاز سنجی به عمل آمده از زنان در روستاهای مختلف صورت می گیرد و با توجه به علایق ونیازهایشان دورهای آموزشی مورد نظر برگزار می گردد.علاوه بر برگزاری این دورهای آموزشی فعالیت اشتغال زایی زنان نیز پیگیری می شود تا در موارد مناسب بتوان اقداماتی در جهت رفع نیازهایشان بعمل آید.

نیاز سنجی با فرم مصاحبه و یا در کل  دوره هایی که برگزار می شود صورت می گیرد.

در دورهای بلند مدت (10-5روزه)که برگزار می شود حضورغیاب صورت می گیرد و در انتهای دوره آموزشی آزمون برگزار شده و بر اساس  حد نصاب امتیاز آورده شده توسط فراگیران به آنان گواهی داده می شود.

این دوره ها بیشتر برای آقایان برگزار می شود.

امسال دوره بلند مدت زنبور داری درجه 2 برای خانم ها بر گزار شد، به مدت 10 روز و در پایان بر اساس آزمون گرفته شده گواهی به آنان اعطا گردید.

طرح امانی و پیمانی:

بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت موظف است که کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و تعدادی از طرح ها مثل کلاس ها ،کارگاه ها و دوره هایی که با بخش خصوصی قرارداد بسته می شود و آنان اجرا کننده هستند را طرح های پیمانی گویند.وبخشی از پروژه ها که توسط اداره اجرا می شود را امانی گویند.

مفهوم ترویج خصوصی :

بلوم نشان داد که ترویج خصوصی ، پرسنل خصوصی را که در منطقه کشاورزی ، خدمات مشاوره ایی ارائه می نمایند ، را در برمی گیرد و به منزله گزیداری از ترویج دولتی به نظر می رسد . به همین ترتیب ون دن بن هاویکنز(1996) اشاره داشتند که کشاورزان باید سهمی در مسئولیت خدمات داشته باشند و تمام یا قسمتی از هزینه ها را بپردازند .

ساواوان گود خصوصی سازی ترویج را این گونه تعریف می کند :

خصوصی سازی خدمات ترویج کشاورزی اشاره به خدماتی دارد که در منطقه کشاورزی ارائه می شود و موضوعات مختلف توسط پرسنلی که در آژانس های خصوصی یا سازمان ها مشغول به کارند برای کشاورزان که پرداخت هزینه می نمایند به هم پیوند داده می شود و آن می تواند مکمل یا جایگزین برای خدمات ترویج دولتی باشد .

برخی فواید خصوصی سازی :

·   بهینه تر شدن مناسبات اجرایی فرایند توسعه روستای

·    پویایی کل نظام کشاورزی

·    فراهم شدن زمینه های مشارکت بت تشکلات ترویج دولتی

·    کاهش تصدی گری دولت و انتقال بخشی از وظایف

·     افزایش کیفیت فرایند تولید دانش و اطلاعات کشاورزان

·     تخصصی شدن کارهای ترویج

·     بهبود وضعیت فعلی ترویج دولتی  


 

هدی آزاد

+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم دی 1387ساعت 15:49  توسط پونه آسوده  |